The Sunshine Coast en de Fiji's! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu The Sunshine Coast en de Fiji's! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu

The Sunshine Coast en de Fiji's!

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

21 Februari 2009 | Fiji, Nadi

"Bula!"

Dat is wat we vandaag al ontelbare keren hebben gehoord: de vriendelijke begroeting van de Fiji-bewoners :D! Ik schrijf dit nu in een hostel in Nadi, de toeristische stad van het hoofdeiland Viti Levu. Maar ik zal jullie eerst even bijpraten:

De laatste dag in Brisbane, maandag 15 februari, hebben we vooral in de State Library doorgebracht: allerlei dingetjes op internet nagezocht EN een vlucht naar de Fiji eilanden geboekt! Omdat de weersvoorspelling voor de komende tijd hier niet heel spectaculair is en het meteen ook een unieke kans is (want wie gaat er nu vanuit Europa even naar de Fiji eilanden op vakantie), dachten we dat het wel leuk zou zijn om een lange week naar de Fiji's te gaan. We hebben met Pacific Blue een vlucht geboekt van 21 februari t/m 1 maart :D! Het zijn echt prachtige eilanden, met ook nog eens lekker warm water..

's Middags nog even een kort bezoek gebracht aan de Brisbane City Hall: een oud gebouw, met een interessant moderne kunst museum. In de namiddag zijn we dan toch Brisbane uitgereden, na in het hostel nog even onze 30 liter watervoorraad te hebben gevuld :). Het werd meteen een lange reis, ongeveer 150 km naar de Petrie Park camping in Tiaro. Daar hebben we in het donker, met behulp van de autokoplampen, onze tent onder een groot afdak opgezet: regenproof. Toen kregen we weer even kuren met de auto: hij wilde niet meer starten.. (erg vreemd, na zoveel kilometer te hebben gereden!) Gelukkig wilde hij de volgende morgen wel starten en we hebben toen ook maar meteen de accu laten doormeten in de volgende grote plaats, Maryborough. Daar kwamen ze tot de conclusie dat de accu in principe goed moet functioneren, het enige is dat hij eigenlijk te klein is voor deze auto..

We zijn die dag doorgereden naar Hervey Bay voor de ferry, omdat we eigenlijk hadden gepland om een bezoek te brengen aan Fraser Island (het grootste zandeiland ter wereld). Na een uur in het Visitor Centre te zijn geweest, besloten we toch maar niet naar Fraser Island te gaan in verband met het slechte weer (en de regenachtige voorspellingen de komende dagen). Ook ontdekten we toen dat het dakraam wel erg lekt: tijdens het uur dat we binnen waren geweest, werd onze afwasbak die we als wateropvangbak hadden gebruikt tot wel 1/3 gevuld..!! We zijn daarna doorgereden naar Rainbow Beach en hebben daar een korte wandeling naar Carlo Sandblow gemaakt. Jammer van het regenachtige weer.. In Gympie hebben we kit en een kitpistool gekocht, om het dakraam dicht te kitten zodra het droog zou zijn. Ook hebben we een mooie blunder begaan :D. Nietsvermoedend liepen we een meubelzaak binnen, met de vraag 'do you sell books as well?'. We waren op zoek naar een reisgids over de Fiji's en dachten in een tweedehandswinkel te zijn, maar die lag 2 panden verderop. Het leuke was dat de man achter de toonbank serieus op onze vraag inging ;) (we kwamen er eigenlijk ook pas achter toen we buiten weer op de stoep stonden: met natuurlijk een lachbui tot gevolg :D). In Gympie ben ik ook nog naar de kapper geweest (het snelste kapperbezoek ooit!). Daarna zijn we via surfparadijs Noosa Heads naar Maroochydore gereden, waar we een hostel hebben opgezocht.

De volgende morgen hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een surfplank te lenen van het hostel! Tot 14.00 uur hebben we doorgebracht aan zee, met krachtige golven. Het was flink peddelen om ver genoeg de zee in te komen, maar dat loonde zich: een paar keer zijn we lekker snel met de golven meegegleden :). Ook hadden we goed uitzicht op surfers die mooie trucjes uithaalden (terugsturen, salto, springen, ..). Omdat het mooi weer was die dag, hebben we het dakraam gekit. Via prachtige uitzichten bij de Wild Horse Mountain Lookout, zijn we doorgereden naar de Cooching Creek camping in het Beerburrum State Forest. Op de barbecue hebben we een lekkere avondmaaltijd klaargemaakt, maar we werden door agressieve muggen gedwongen het in de auto op te eten..

De volgende dag zijn we al vroeg opgestaan: net na 7 uur. Om half 9 stonden we op de parkeerplaats van de Australia Zoo 'Home of the Crocodile Hunter': de dierentuin van Steve Irwin. Zijn familie heeft zijn droom doorgezet en proberen er nu een 'World Zoo' van te maken, er zijn bijvoorbeeld al olifanten, tijgers en Amerikaanse krokodillen. Het was een mooie dierentuin, erg ruim, open en goed onderhouden. Het waren geen typische kooien, maar halfhoge hekken, waardoor je meestal zelfs de mogelijkheid hebt om van bovenuit foto's te maken :). Het was een ERG warme dag, met flinke zonneschijn. Na even rondgelopen te hebben in het park, konden we om 10.30 uur de drie olifanten voeren. Alle bezoekers worden in drie rijen opgesteld, als een soort productielijn, en iedereen mag een stuk fruit/groente aan de olifanten voeren. Grappig gevoel, zo'n slurf die iets van je hand afpakt :D! Om 11.00 uur begon in het wereldberoemde (?!) Crocoseum de show waar Steve Irwin vroeger zelf aan deelnam. Na het 'tentoonstellen' van de drie olifanten, een aantal mooie en grote vogels, slangen en kleine alligators, kwam de hoofdact: de krokodil! Twee verzorgers 'speelden' ermee en gooiden hem dode dieren aan. Indrukwekkend om die grote kaken te zien dichtklappen.. We hebben natuurlijk veel (Australische) dieren gezien die we ook al eerder in het wild hadden gezien, zoals de vrij rondlopende kangaroes en walibi's, emoes, wombats, echidna's (mooie egels) en dingoes. Maar ook was er een tijger, veel mooie slangen en een komodovaraan. We hebben een koala mogen aaien (lekker zacht :)) en zelfs een Amerikaanse alligator op zijn staart mogen aanraken. Een heel apart huidje, inderdaad leer-achtig. Daar hebben we ook een foto van gekocht!

Om 15.30 uur hebben we de dierentuin verlaten en zijn we op weg gegaan naar de Glass House Mountains. Dit is echt een prachtig natuurgebied, maar helaas hadden we geen tijd (en ook door de hitte) om er te wandelen. We zijn wel naar de lookout geweest, heel erg mooi. Het is een belangrijk spiritueel gebied voor de Aboriginals. Daar hebben we ook gekookt en gegeten, waarna we weer een tijdje in de auto hebben gezeten op weg naar onze overnachtingsplek. Op een zogenoemde 'showground' bij Caboolture (een enorm sportcomplex), mochten we onze tent opzetten onder een grote paarden/koeien/trailer-stal. Dit was handig: zo zou onze tent droogblijven bij de voorspelde regen. Na alle mooie plekjes in de natuur, was deze kampeerplek toch weer een unieke ervaring :D!

Er was alweer vroeg bedrijvigheid in de rijbak de volgende ochtend en wij zijn ook vroeg opgestaan. Na een handwas zijn we doorgereden naar Brisbane en hebben we een hostel in 'The Valley' (de uitgaansregio) gevonden. Alle spullen werden naar de kamer gebracht, om onze 'vakantietas' in te pakken. We kwamen er toen achter dat de auto nog andere bewoners heeft.. op twee vochtig geworden dozen (waarschijnlijk van het dakraam-lek) bevonden zich mierennesten, inclusief eitjes! Die hebben we dus maar even ververst, zodat hopelijk de auto niet is ingenomen als we terugkomen van onze vakantie-in-een-vakantie. 's Middags konden we met het hostel gaan sporten in het park (dat mis ik toch wel: sport!). Maar in plaats van 14.00 uur zou het wel zeker 15.00 uur worden voordat we konden vertrekken. Omdat we nog wat dingen moesten regelen voor de Fiji's, hebben we besloten toch maar niet te gaan sporten. Gelukkig maar, want snel daarna trok de lucht dicht en begon het te regenen.. We hebben informatie ingewonnen over een meerdaagse bootcruise langs 4 (van de 350..!) Fiji-eilanden en ook een parkeerplaats voor de auto geboekt.

Om 5.30 uur ging de wekker alweer.. en na de auto netjes te hebben ingepakt gingen we op weg naar de parkeerplaats waar onze auto 9 dagen mag blijven staan. Met een shuttlebus werden we naar de International Terminal gebracht. Daar kwamen we ook Sabine tegen, een meid die we een week eerder in het hostel in Brisbane hadden ontmoet en toevallig ook dezelfde vlucht had geboekt. Om 9.00 uur zou onze vlucht vertrekken, maar uiteindelijk kregen we 30 minuten vertraging. Het was een mooie vlucht, door zonnige lucht en met uitzicht op verdwaalde paradijselijke eilandjes in de ocean onder ons. Om 15.00 uur plaatselijke tijd (3,5 uur vliegen later) kwamen we aan in Nadi. Daar werden we netjes opgewacht door de chauffeur van het hostel dat we al hadden geregeld, met een naambordje 'Casper' ;). Op de weg naar het hostel blijkt dat het inderdaad nog een land in ontwikkeling is, met soms gaten in de wegen en oude panden. Maar al in het vliegtuig hadden we gezien dat het een erg mooi landschap is: helemaal niet dichtbevolkt, groen en met ook nogal wat heuvels. De eerste indruk van het straatleven is dat het gezellig rommelig is en dat er veel oudere auto's rondrijden (met stevige uitlaatgassen) en vooral veel oude bussen met open ramen, vol passagiers en toeterende/groetende buschauffeurs.

We hebben veel bekijks op straat, vooral van de mannen dan. Er zijn dan ook bijna geen toeristen hier, wat het natuurlijk veel leuker maakt! Ook al zijn we alledrie niet echt blond, we vallen dus wel op :). We hebben net gegeten in een Seafood/Curry House, waar ik een lekker Fijiaans gerecht heb gehad met Fiji-aardappelen en vis-kokos-saus. Het was overigens nogal een zoektocht om een restaurant te vinden, blijkbaar gaat hier in 'downtown' alles dicht op zaterdagavond (logisch?). Morgenvroeg gaan we met zo'n leuke oude bus naar 'The Marina', om daar een meerdaagse bootcruise te boeken. Dit is toch de beste manier om in een relatief korte tijd zoveel mogelijk van de eilanden te zien.

Ik zal proberen om snel meer te vertellen over wat we allemaal meemaken in dit paradijsje en dan ook foto's online zetten!

Liefs,
Carmen

• 21 Februari 2009 - 13:32

Marco:

Leukleuk Om dat allemaal te lezen! Heel andere wereld dan hier. Onthoud alles maar goed, je maakt t maar 1x mee! Iig veel plezier en kom maar niet te snel terug! (niet negatief bedoelt;))

groetjes uit NL

• 21 Februari 2009 - 21:21

Theo:

Hallo Carmen,

Je zult de regen in Nederland nu niet meer zo erg vinden ;-)
    Ben benieuwd naar je foto's, de andere foto's vond ik erg mooi.

Blijf ervan genieten!

Groetjes en liefs

• 22 Februari 2009 - 17:55

Aggie :

Wat een leuk idee om naar de Fiji-eilanden te gaan! Je hebt groot gelijk: nu ben je toch in de buurt. Het is nog een heel eind van Australie, heb ik gezien.
    Het zou me niets verbazen als pap en mam stiekem af en toe een beetje jaloers op je zijn!

Groetjes,

Aggie

• 22 Februari 2009 - 19:57

Mams:

Ha Carmen,

Op vakantie gaan vanuit een vakantiebestemming. Ja, wat kun je daar nog op zeggen? Het klinkt als een never-ending-holiday. Maar, genieten jullie daar ook nog maar van. (Och ja, Aggi!)
    Groetjes en veel liefs, mams

• 24 Februari 2009 - 10:22

Paulake:

He Carmen, veel plezier op vakantie, wat een luxe zeg! Ik hoop dat het een beetje droog blijft op de Fiji's! Groetjes van ons allemaal!

• 25 Februari 2009 - 11:36

Ronald:

Tss....he wat ik me afvroeg, je hebt toch zeker wel ergens een rondje op een racefiets gemaakt he..Heb je ook al alligator/vlees geproefd, is erg lekker!

groetjes, Ronald H

• 27 Februari 2009 - 10:32

Carmen:

Het is fantastisch weer en ZO mooi hier!! We hebben maar een halve dag regen gehad (en 1 keer een beetje 's nachts), maar de zon laat zich van z'n beste kant zien.
    Helaas helaas, ik kan niet wielrennen hier.. Heb daarvoor in de plaats weer een nieuwe hobby gevonden: duiken! Heb m'n brevet gehaald op het Tavewa-eiland, heb vandaag een scheepswrak van binnen bekeken en morgen gaan we op de mooiste plek ter wereld met haaien duiken (Beqa Lagoon)..