2: The East Coast: de eerste helft - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu 2: The East Coast: de eerste helft - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu

2: The East Coast: de eerste helft

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

18 Februari 2009 | Australië, Brisbane

Het tweede gedeelte van onze Oostkust-ervaringen tot nu toe, heb ik even in een apart bericht geplaatst omwille van de overzichtelijkheid!

----

De ochtend van 10 februari zijn we vroeg opgestaan, aangezien we om 8.30 uur zouden gaan snorkelen/duiken (Inge heeft haar brevet al in Indonesie gehaald en ging natuurlijk duiken). Met een speedboat vlogen we haast over zee naar het Julian Rocks Marine Park. Het werd echt een geweldige ervaring!! Meteen al naast de boot zat een enorme school vissen, die je van boven de oppervlakte van het water helemaal niet kon zien! Er gaat echt letterlijk een wereld voor je open zodra je onder water kijkt. Ik heb heel veel verschillende vissen gezien (ook in grote scholen), maar ook drie soorten haaien, twee soorten roggen en zeeschildpadden! Dat was echt bijzonder, ze waren ZO dichtbij.. Ik heb naast ze en boven ze gezwommen en zelfs gezien hoe eentje een mooi gevormde kwal aan het opeten was (ieuw). Ook is het leuk om te zien hoe ze van het koraal plantjes eten en met hun 'voorpoten' het overtollig wier weghalen.

De middag hebben we weer op zee doorgebracht: we zijn gaan zeekayakken. Na eerst een heel stuk tegen de golven in de zee opgevaren te zijn, kwamen er een aantal dolfijnen in de buurt. Maar het werd lang heen en weer peddelen totdat we uiteindelijk toch temidden van de dolfijnen kwamen te dobberen. Tijdens de kayaktocht zijn Inge en ik allebei nog door een bluebottle kwal 'gebeten' (terwijl we in de kayak zaten!), maar daar hebben we verder geen last van gehad. 's Avonds hebben we op de camping gehangen, met wat jongeren uit Australie, Engeland en Denemarken.

De volgende dag zijn we naar Cape Byron gegaan, waar we goed uitzicht hadden op Julian Rocks. Hier hebben we ook op het meest oostelijke punt van het Australische vasteland gestaan :). Daarnar zijn we naar het Whian Whian State Forest gereden, om de 100m hoge Minyon Falls te bekijken. Voor het eerst was het enorm druk met jongeren, in een nationaal park. Dit kwam echter door een bustour, die groepen jongeren van Byron Bay naar Nimbin brengt (het hippie- en drugsparadijs van Australie). We zijn het regenwoud verder ingereden, prachtig! Na een wandeling naar de Protestors Falls, hebben we onze tent midden in het regenwoud opgezet. En toen begon de regen.. en het dakraampje van de auto te lekken! Dit werd de voorbode voor onze pechdag, donderdag de 12e ;)...

De volgende morgen wilden we wegrijden, na ons ontdaan te hebben van kleine bloedzuigers die bij het tent opruimen gezellig op ons kwamen zitten, maar de auto startte niet! De accu was leeggegaan, door de 3 uur die we de vorige avond in de auto hadden doorgebracht, met lezen en radio luisteren terwijl de ventilators aan waren. Oei oei, midden in het regenwoud, zonder telefonisch bereik. Het enige dat erop zat was onze grote, zware auto duwen naar een klein heuveltje iets verderop de parkeerplaats (zien jullie het voor je.. :D). Maar het lukte! alleen .. de auto wilde maar niet aanslaan. Na drie pogingen strandde hij in een riviertje dat over de weg liep, zo konden we dus geen kant meer op (het zag er wel erg komisch uit, dat wel). We waren al op weg om te wandelen naar de bewoonde wereld, toen er gelukkig relatief snel twee auto's aankwamen, maar helaas zonder startkabel. Na even verder gelopen te hebben, bleken er toch huizen te zijn en gelukkig konden we daar een startkabel lenen! Na de jumpstart gingen we op weg naar Nimbin, en op de weg ernaartoe werd het imago al bevestigd: mensen met felgekleurde kleding en/of rastakapsels die blootsvoets langs de weg liepen. Het was leuk om even rond te kijken en ik heb er ook een leuke tas gekocht!

Daarna zijn we naar het Borders Range National Park gereden, maar na flink wat van de auto gevraagd te hebben en aanzienlijk in hoogte gestegen te zijn, bleek dat we er voor niets heen waren gereden: het was totaal dichtgetrokken met mist.. Geen prachtige uitzichten dus, waar het park wel bekend om staat. We hebben er wel onze eerste (weliswaar dode) slang gezien, een zwart-witte! Door de stromende regen zijn we maar weer teruggereden en hebben we in Tweeds Head ons avondeten opgegeten (lekker gegrilde kip). Het was steeds een verrassing aan welke kant het dakraam zou gaan lekken, dit wisselt namelijk nogal ;). Via Surfers Paradise (in werkelijkheid helemaal geen paradijs, omdat de hele Gold Coast - zoals die regio aan de kust heet - teleurstellend eigenlijk maar een gecommercialiseerd gebied is, met hoge gebouwen langs het strand..) zijn we naar Southport gereden. Omdat het droog leek te blijven, hebben we een camping opgezocht, maar net nadat de tent was opgezet begon het weer te plenzen.. En het ging de hele nacht door..

Vrijdag de 13e hadden we dus donderdag al gehad ;), dus we hebben ons vrijdag heel veilig uitgeleefd in de shopping mall van Southport. Onze voorraad bikini's is nu aanzienlijk uitgebreid :D. Ook hebben we onszelf getrakteerd op chocolade muffins, ha! Tegen etenstijd kwamen we die avond aan in Brisbane, bij het Backpackers Resort (hostel). We hebben heerlijke ravioli gegeten en daarna aan de bar gehangen met een Nieuw-Zeelander en een (inmiddels) Australische Jamaicaan, de chefkok. Ik heb een leuk gesprek gehad met Sunny en het blijkt dat hij naast zijn kokswerk (hiervoor heeft hij in een chique hotel in Sydney voor VEEL beroemdheden gekookt) ook als zanger optreedt met bands: vooral reggae, soul en funk-muziek. Daarna hebben we op onze gang nog een tijdje met de Nieuw-Zeelander gepraat, hij is duikinstructeur. Misschien wil ik toch een duikcursus gaan doen hier, omdat het wel ERG mooi is :). De volgende dag zijn we de stad ingegaan, met regen kun je toch niet veel spectaculairs doen ;) en er zijn veel leuke winkels hier!

's Avonds was er een Valentine's Party in het hostel, maar van een 'party' was eigenlijk geen sprake. We zaten net 10 min. aan een tafel die ons het gezelligst leek, met Engelsen en Ieren, toen werd voorgesteld om met z'n allen naar The Valley te gaan. Dat is de uitgaanswijk in Brisbane, waar we de The Mustang bar hebben opgezocht. Het werd een leuke avond, met niet eens heel dure 'pints'. Ik heb ook interessant gesprek gehad met de Indische security guard (je mag blijkbaar niet met glas/flesjes naar de wc). Op een gegeven moment werd ik zelfs weggestuurd door zijn baas, omdat hij blijkbaar wat glazen over het hoofd had gezien! Na de taxirit terug naar het hostel, ben ik lekker mijn bedje ingekropen en heb ik uitgeslapen tot 9.45 uur vanmorgen (dat is heeel lang geleden, dat ik zo laat wakker was!).

En.. vanochtend was het weer mooi weer! De meeste bewolking is weg en het is weer warm :). Morgen gaan we verder met de auto, op weg naar een mooi stuk kust van Australie. We gaan o.a. met de auto rondtouren op Fraser Island - het grootste zandeiland ter wereld -, naar de Whitsunday Islands en natuurlijk de Great Barrier Reef! Klinkt natuurlijk allemaal heel mooi, maar.. ik moet vastelaovendj dit jaar wel missen ;)!

Tot snel!

Liefs,
Carmen

P.S. Het is echt heel erg leuk om al jullie reacties te lezen!! Fijn dat jullie tijd kunnen vrijmaken om mijn enorm lange verhalen te lezen ;)

P.P.S. Ik heb een nieuw Australisch telefoonnummer, van een andere provider (waarmee we hopelijk vaker bereik hebben dan met Vodafone): +61423262135

• 30 April 2009 - 07:37

Arno En Mariet:

Welkom thuis in Nederland. Je treft het, het is schitterend weer, dus je kunt gerust komen. Tot zondag.