Northland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu Northland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu

Northland

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

21 November 2008 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Sorry voor de vertraging, maar het is niet altijd even handig om een internetcafe op te zoeken (en er is eigenlijk ook best weinig tijd om te internetten ;) ). Inmiddels hebben we weer een heel aantal ervaringen erop zitten, ik zal proberen het chronologisch te vertellen (en de foto's zullen later volgen!)!

Auckland
Hoewel we in Auckland aankwamen en daar de eerste indrukken van Nieuw-Zeeland hebben opgedaan, hebben we verder niet heel veel bijzonders gezien van deze stad, behalve een luxe bakkerij en een enorm lange zoektocht naar een supermarkt (waarbij weer eens bleek dat de vrouwelijke orientatie met behulp van gebouwen beter werkt dan het mannelijke plattegrondlezen hihi). Uiteindelijk kwamen we notabene in een gigantische Aziatische supermarkt uit en hebben we in het hostel ons eerste avondmaaltje gekookt. Zoals al was aangekondigd in het vorige berichtje, zijn we de dag erna vertrokken naar het noorden van Nieuw-Zeeland.

Northland
In tegenstelling tot de vorige dag, begon het vandaag met een mooi zonnetje! Op weg naar het noorden zagen we ERG mooie landschappen voorbijkomen, waarbij al meteen opviel hoe snel het uiterlijk van het landschap wisselt: typisch voor Nieuw-Zeeland. Een mooi groen glooiend landschap met vooral veel koeien (nog meer dan schapen in dit gebied) ging aan ons voorbij. Onderweg zijn we bij een aantal mooie punten uitgestapt, waaronder het Kauri Forest. De Kauri-bomensoort is erg bijzonder en komt alleen in Nieuw-Zeeland, Maleisie en enkele andere landen in de buurt voor en ze zijn duizenden jaren oud. In een mooie Kauriwinkel (the Ancient Kauri Kingdom) zijn producten te koop waarvan het hout zelfs 30.000-50.000 jaar oud is: gevonden in moerassen die zijn drooggelegd voor landbouwdoeleinden. In het Kauri Forest waren we onder de indruk van de enorm dikke en hoge bomen.

Die avond kwamen we laat in Ahipara aan en hebben we in een luxe 'hostel'kamer overnacht: met 7 bedden en een eigen badkamer. De volgende morgen alweer vroeg opgestaan om naar Kaitaia te rijden, alwaar we de bus hebben gepakt. We hadden een tour over The Ninety Mile Beach hebben geboekt, die ons helemaal naar Cape Reinga, het uiterste noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland, zou voeren. The Ninety Mile Beach blijkt in werkelijkheid maar 103 km te zijn, waarvan wij er 63 hebben gezien. Het bleek een bejaardentour te zijn, gekeken naar de haarkleur van het merendeel van de buspassagiers. Dit is waarschijnlijk meer te wijten aan het feit dat het nog geen hoogseizoen is. De buschauffeur/gids was een erg (zelfverklaard) humoristische persoon, met een heel aantal slechte en onnozele grapjes onderweg. Wel had hij interessante geschiedkundige dingen te vertellen onderweg. We reden met een gewone bus over het strand, langs bijzondere duinen. Onderweg hebben we nog gesandboard en zelfs een aantal bejaarden hebben hieraan meegedaan! Het resultaat was overal zand natuurlijk :). Nadat we Cape Reinga hadden bereikt, zijn we via de normale weg teruggereden naar Kaitaia met een commerciele tussenstop: bij een lokale ijssalon werd de bus geparkeerd en voor 2 dollar (€0,80) kregen we drie dikke bolletjes ijs. Na de tour zijn we weer zuidwaarts gereden (we moeten immers in 3 weken het Northern Island hebben doorkruist) en zijn we naar the Bay of Islands gereden. Dit is een prachtig stukje natuur van Nieuw-Zeeland aan het water met (volgens James Cook) 144 verschillende eilandjes..