Westkust en Milford Track - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu Westkust en Milford Track - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu

Westkust en Milford Track

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

30 December 2008 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Inmiddels is er alweer vanalles gebeurd hier aan de andere kant van de wereld en liggen jullie een beetje achter. Over 3,5 uur vertrekt ons vliegtuig naar Australie en de tassen zijn allemaal ingepakt. Ik zal jullie alvast een kort stukje bijpraten, t/m 21 december: het einde van de Milford Track.

De vorige keer eindigde ik met een teleurstellend bericht over het slechte weer dat we opeens een aantal dagen hadden. Maar... meteen al de volgende morgen werden we wakker met een mooi zonnetje!

De westkust
We zijn toen verder gereden richting Wanaka en hebben onderweg een heel aantal kleine wandelingetjes gemaakt. De volgende dag, 13 december, zijn we doorgereden naar Queenstown waar Carlijn inmiddels al geland was! We hebben die avond dus weer met z'n vieren op een (weer) erg mooie camping aan een meer gebarbecued. De volgende dag zouden we het Queenstown waarvan het bekendstaat verkennen: het is DE stad van thrilling activities en wij kozen white water rafting en canyoning uit! Vandaag stond rafting op het programma, en na eerst een erg mooie (maar smalle) bergweg te hebben gereden, werden we in de Shotover River gelaten. Het was leuk, maar eigenlijk waren er te weinig stroomversnellingen ;). Omdat we niet echt doorweekt waren, maar wel vonden dat dit hoort bij raften, zijn Inge en ik daarna nog even het water ingesprongen :D. De volgende dag zouden we gaan canyoning'en: erg spannend omdat je met alleen een wetsuit aan een snelstromende rivier afgaat, inclusief watervallen, abseilpunten, glijbanen, nauwe doorgangen, ... en sprongen van 6 en 8 meter hoog!! Dat laatste was wel heel spannend: je staat 8 meter boven het water, onder je zie je rotsen, voor je een waterval en de gids zegt dat je 'daar naartoe' moet springen. Na even (te rationeel) twijfelen spring je dan toch maar.. en dat geeft een apart gevoel in je buik!! Het was echt geweldig, zeker voor herhaling vatbaar!!! In de Queenstown Gardens hebben we die middag frisbeegolf gespeeld, totdat het begon te regenen ;). De volgende dag regende het helaas nog steeds, maar we zijn met de auto naar Te Anau gereden. Ondanks de regen kwamen we weer door schitterende landschappen. Onderweg hebben we langs de weg geluncht op onze krukjes: met de muziek keihard aan hebben we "15 miljoen mensen" gezongen :D. De volgende morgen zouden Inge, Carlijn en ik alweer om 8.45 uur opgehaald worden voor een cruise door Doubtful Sound, een zeer mooi fjord (en een must-do volgens de Kiwi's en veel brochures). In Te Anau en Manapouri was het erg mooi weer, dat beloofde wat: normaalgesproken regent het namelijk (bijna) altijd in Doubtful Sound.. We zijn onderweg nog even gestopt bij het grootste powerstation van Nieuw-Zeeland, een James Bond-achtige meerdere-verdiepingen-onder-de-grond-ruimte. Nadat we overgestapt zijn in een veel grotere boot, hebben we 3 uur rondgevaren in Doubtful Sound. Omdat het inmiddels al wat bewolkter was, gaf het een erg mystieke sfeer; zo'n bergen in de mist.

Milford Track
We zijn die avond doorgereden naar Te Anau Downs, waar we weer onze tassen helemaal moesten uitpakken :D. De volgende dag zou namelijk de vierdaagse Milford Track beginnen, "the finest walk in the world"!! Dat zou 4 dagen geen douchen worden, maar wel lopen door een erg mooi landschap.. Eerst werden we met een boot naar het noordelijkste punt van Lake Te Anau gebracht en vervolgens stond maar een 1,5 uur durende wandeling op de planning naar de eerste hut. Per dag mogen aan de Milford Track maar 40 mensen deelnemen (en het boeken hiervoor moet al in juli gebeuren). De hut was best luxe: een grote keuken, 2 bunkrooms voor elk 20 personen, doorspoelwc's en wasbakken met spiegeltjes! Om 17.00 uur die middag hebben we nog met Ranger Ross (de beheerder van die hut) een natuurwandeling gedaan, erg interessant!! De volgende dag zou om 7.00 uur de wekker gaan voor de 21,5 km naar de volgende hut. Maar om 6 uur werden we alweer wakker van andere mensen die al bijna gereed waren voor vertrek..! (om 6 uur!!) Niet veel later zijn we dan ook maar opgestaan en we kregen een erg mooi landschap, zeer gevarieerd: langs meertjes, beekjes, rivieren, watervallen, bergen en (mos)bossen. Terwijl Inge met twee Duitsers alvast de pass van de volgende dag liep, zijn Bram, Carlijn en ik in een moerasmeer gaan lopen (kkkoud, maar wel hilarisch :D). We hebben zelfs nog een paartje eenden gezien met 5 kuikens!!
De derde dag stond 14 km op het programma, eerst 470 meter stijgen en vervolgens 970 meter dalen naar de hut. Helaas was het flink aan het regenen toen we opstonden (overigens wel normaal voor de Milford regio). De tocht naar boven was daarom wel koud: door veel regenkleding, maar wel veel stijgen in korte tijd.. Het waaide erg hard boven op de pass, zeker omdat het onbeschut was.. We hebben in de shelter daar even wat warms gegeten/gedronken en toen begonnen aan de grote daling. Onderweg hebben we nog een tussentochtje gemaakt naar de hoogste waterval van Nieuw-Zeeland: de Sutherland Falls met een hoogte van maar liefst 580 meter, indrukwekkend! 's Avonds gezellig aan tafel bij Duitsers gezeten (overigens mengde de 40-personen groep steeds meer, erg leuk), die je overigens net als Nederlanders overal weer tegenkomt..
De laatste dag stonden we om 6.15 uur op en zijn we om 8.00 uur vertrokken met strakblauwe lucht! Een erg mooi dag om te beginnen. We hebben weer een aantal swingbridges gehad (leuk om op te springen ja!) en ook weka's gezien. Bij Sandfly Point (waar trouwens veel minder zandvliegen waren dan in andere delen van Nieuw-Zeeland) hebben we gewacht op de boot die ons naar Milford Sound zou brengen. Een stukje van de fjord hebben we dus al gezien. Na lekker te hebben gedouched in Te Anau Downs (heeeerlijk!) hebben we 's avonds in Te Anau een bar bezocht: de Redcliff Bar.

Binnenkort meer! Dan zal ik ook weer nieuwe foto's uploaden :)! Nu gaan we via een wasstraat op weg naar de autoverhuurder en dan door naar het vliegveld in Christchurch.

Tot snel!

Liefs,
Carmen

• 30 December 2008 - 07:28

Lejunke:

He Srepsac,

Bedankt voor het lieve kaartje, erg leuk! Ik herken je zo in het beschreven verhaal hierboven, echt grappig!!! Geniet ervan :P en unne goooje roetsj.

• 30 December 2008 - 07:48

Janneke:

Hey Carmen!!

Je bent zo te lezen weer goed actief bezig geweest! Het klinkt allemaal erg mooi én spannend!!
    Ik wens je alvast een goeje roetsj!

Grs Janneke

ps. Z-Afrika!

• 30 December 2008 - 07:55

Chrystel:

Hey!!

Wat een leuk verhaal weer zeg!
    Ondertussen ben ik alweer terug van 3 dagen Barcelona!! Het is een mooie stad, maar zeker mooier als de zon schijnt ;)!
    Ene gooje roetsj! En tot de volgende keer!

liefs Chrystel

• 30 December 2008 - 07:57

Jeanine:

Zou bijna jaloers worden !! Geweldig deze ervaringen en uitdagingen.8m brrr.
    gooie roetsj veur 2009
    groetjes Jeanine

• 30 December 2008 - 08:42

Haleh:

Hé Carmen!!

Je verhaal klinkt zooo gezellig, ik wou dat ik erbij kon zijn :(
    We missen je!

Dikke kuz

• 30 December 2008 - 09:17

Lia En Ron Oet Lin:

Ha bofkontj!

Det is pas geniete!
    Veer winse dig eine gooje roetsj en ein sjitterende veurtzitting van dien avonture aan de angere kantj van de bol.

groete oet Lin

Lia en Ron

• 30 December 2008 - 10:20

Danielle En Frank:

Geniet van Australie!!! Tof om je Nieuw Zeeland verhalen te horen, maar we zijn nog veeeeel benieuwder naar de Australiestories! Take Care Mate! :) Groetjes!

• 30 December 2008 - 11:07

Aggie :

ha carmen,

wat ik me nu steeds afvraag: hoe warm, c.q. koud is het nu in nieuw-zeeland?
    leuk om te lezen, wat je alemaal meemaakt!
    via facebook kun je trouwens gratis foto's plaatsen, met wachtwoord toegankelijk.
    groetjes!

aggie

• 30 December 2008 - 11:19

Mariëtte:

Ha Carmen,

Wat een heerlijk avontuur! Zal iedereen op C. de groeten doen , we zijn je nog niet vergeten !!!!!!
    Alvast een héél gelukkig nieuwjaar gewenst, liefs, groetjes Mariëtte

• 30 December 2008 - 12:56

Stephan:

Leuke verhaaltjes :-)

Nog veel plezier en alvast een fijn uiteinde gewenst!!

Groetjes uit 't (hele) koude Eijsden!!

Stephan

• 30 December 2008 - 19:15

Ilse:

hey carmen! vorig bericht was wat langer, dus bij deze: 'gooje roetsj' en veel plezier in Australie!
    X Ilse

• 31 December 2008 - 10:59

Thuis:

Ha Carmen,

AUSTRALIE. Kun je eindelijk je Mc Clouds daughters-hoed kopen! Zal je leuk staan. Gebruik hem ook maar vaak daar (Australisch zonnetje!)
    Wij wensen jullie een hele fijne en gezellige jaarwisseling in Melbourne. Zal heel apart zijn daar. Grappige gedachte dat jullie over zo'n 2 uurtjes al in 2009 beland zijn. En wij leven dan hier nog zo'n 10 uur in 2008 en zijn nu nog bezig met de voorbereidingen voor oudejaarsdag!
    Het is trouwens lekker koud hier. Carolien en Monique zijn gisteren al gaan schaatsen op het Melicker Ven. (kunnen jullie ook eens jaloers worden!) Overal worden voorzichtig de schaatsen aangetrokken, maar het is nog niet overal veilig. (Er wordt al stiekem aan de Elfstedentocht gedacht).
    Nogmaals, voor jullie alle vier: ENE GOOWE ROETSJ en een heel GELUKKIG NIEUW JAAR.
    Paps, Mams, Marco en Carolien. xxx

• 31 December 2008 - 16:46

Erik:

Gelukkig nieuwjaar! hier moeten we nog een paar uurtjes :P

• 31 December 2008 - 21:01

Theo:

Hallo Carmen,

Fijn dat het zo goed gaat, het lijkt me allemaal erg leuk en spannend.

Het allerbeste voor 2009!

Groetjes, Theo

• 01 Januari 2009 - 13:19

Arno En Mariet:

Hoi Carmen,

Het is allemaal even avontuurlijk wat je meemaakt. Leuk om te lezen. Ik keb je foto's nog niet kunnen bekijken. Michiel eens vragen.
    Alle goeds in het neuwe jaar en oefen maar alvast voor een volgende one but finest walk of the world (de 4.daagse van Nijmegen.

Groetjes

• 02 Januari 2009 - 08:31

Sylvie:

Heej Carmen!!

Ik volg je berichten op de voet en blijf door oma goed op de hoogte van je belevenissen ;)
    Ow ik moet in de winkel gaan helpen!
    Geniet van je avonturen en nog een heel gelukkig nieuwjaar gewenst!!

Xx
    Sylvie

• 02 Januari 2009 - 09:06

De Buren:

Hoi Carmen,

Gisteren zijn we even bij jouw ouders gelukkig nieuwjaar gaan wensen en toen hoorden we de jij nu in Australië zit, daarom dacht ik; stuur maar een berichtje van de buren, zal ze best leuk vinden. John werd al direct jaloers, aangezien hij er al een paar jaar niet meer is geweest!!! Het lijkt me heerlijk om deze reis te maken. Het is erg leuk om jouw reisverslag te lezen, dus dat blijven we ook doen. Natuurlijk ook voor jou de beste wensen voor 2009 (en voor de vrienden die samen met jouw reizen). Geniet ervan en dan zien we jou wel weer in Asenray ergens in maart 2009!!!

heel veel groetjes van John, Kitty, Noud en Marit

ps. neem wat zon mee, zodat we misschien een mooie zomer krijgen dit jaar!!

• 03 Januari 2009 - 19:11

Margriet (Camillus):

Hoi Carmen en de rest.
    Ik heb alweer met veel plezier het verslag gelezen, prachtig. Meid, geweldig!!!!!!
    Ik wil jou en ook je vrienden een Beregoed 2009 wensen en alle goeds voor het komende jaar. Voor jullie is het nieuwe jaar in elk geval al goed begonnen, want niet iedereen kan straks terugkijken op zo'n geweldige ervaring in zijn leven.
    Geniet verder nog volop en tot een volgende keer. Heel veel groetjes van Margriet.

• 07 Januari 2009 - 13:20

Paula:

He Carmen,
    Niks vergeleken met de 4daagse toch, die wandeling? Ik heb je proberen te smsen met nieuwjaar, maar er waren wat technische probleempjes hier... i.i.g. alsnog een gelukkig 2009 met veel mooi weer daar!

• 07 Januari 2009 - 21:18

Jan :

Dag Carmen.

Ik had jouw mail van 8 november bewaard om eens te kijken hoe het jou daar in NZL bevalt. Erg goed, geloof ik.
    Het nieuwe jaar is al weer volop op gang gekomen en ik wens je een geweldig sportief gezond gelukkig en avontuurlijk 2009, al is het wellicht wat aan de late kant.
    Ik heb enkele van jouw verhalen gelezen en vind het best wel indrukwekkend.
    Dit bracht mij op het idee om mijn personeelsblad van mijn werk op te zoeken en mijn Nieuw-Zeelandverhaal uit 1991/1992 nog eens te lezen. Ik merk dat ik een aantal plaatsnamen langzaam begin te vergeten, maar herken nu weer vele dingen terug.
    Ik zal je dit verhaal in pdf via jouw emailadres toesturen.
    Ik kreeg gisteren een mail van kennissen uit NZL waar ik toen geweest ben. Het weer in Wellington is erg fraai: 28 graden. Bij jullie nu ook?

Nog veel reisplezier, geniet van je welverdiende vakantie en tot ziens bij Swift over 2 maanden of zo.

Groetjes
    Jan (from the Shop)