Australie: Melbourne en omgeving - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu Australie: Melbourne en omgeving - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu

Australie: Melbourne en omgeving

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

12 Januari 2009 | Australië, Melbourne

Na een vlucht van maar 3 uur en 45 minuten (mijn kortste tot nu toe ;)) - met mooi uitzicht over de Southern Alps van Nieuw-Zeeland - stonden we in Melbourne. De eerste verschillen met NZ waren al meteen duidelijk: het landschap is minder groen en de stedelijke gebieden zijn veel uitgestrekter. Het tijdsverschil is nu 10 uur met Nederland: zoveel lig ik op jullie voor. Op het vliegveld hebben we allemaal meteen een sim-kaart gekocht, zodat we bereikbaar zijn op ons eigen nummer. Mijn nummer is: +61406008523!

Nadat we ons in het hostel hadden geinstalleerd zijn we de stad ingelopen om bij Subway ons avondeten te halen. Daarna zijn we Crowns Entertainment Plaza binnengelopen, een immens gebouw met allerlei winkels/faciliteiten/casino's/.. en overal chique gekleedde mensen! We voelden ons nu toch wel behoorlijk underdressed, met onze wat sportiever ogende kleding..:D. Na een lekker ijsje liepen we weer terug naar het hostel. De volgende morgen moesten onze zware tassen, na het gratis ontbijt, weer vervoerd worden naar een ander hostel (i.v.m. de drukte van oud-op-nieuw waren de beschikbare plaatsen beperkt) in de wijk Collingwood. De hosteleigenaar maakte van een simpele check-in een 2 uur durend gesprek, met tips, grapjes en geklets. Ons enthousiasme van gratis internet werd al snel getemperd toen ik na enkele minuten al een virus op mijn geheugenkaartje had..:S. 's Avonds waren we door vrienden van Chris (een achterneef van Carlijn) uitgenodigd voor oudjaarsavond, in hun penthouse! Het uitzicht op de skyline was echt fantastisch, dat beloofde wat voor het vuurwerkspektakel! We hebben heerlijk (pittig) Mexicaans gegeten op het balkon en om 0.00 uur barstte het vuurwerk los! Ondanks dat het erg mooi was, is het in Nederland toch indrukwekkender, omdat overal vuurwerk wordt afgestoken: in Melbourne alleen vanaf de hoge gebouwen. 's Nachts zijn we nog de stad ingelopen, maar verbazingwekkend liep deze langzaam leeg: het feesten blijkt in Australie vooral voorafgaand aan nieuwjaar te zijn.. Om 4.30 uur lagen we in bed, na met veel moeite onze smsjes richting Nederland te hebben verzonden, waar mensen waarschijnlijk nog aan de middagkoffie zaten :D.

Op Nieuwjaarsdag werden we door Chris en zijn vriendin meegenomen voor een dagje uit in Melbourne. We zijn naar Brighton gereden, waar we de beroemde strandhuisjes voor de high society (met een waarde van $100.000!) op de foto hebben gezet. 's Avonds hebben we heerlijk gegeten in zijn appartement, op de 12e verdieping met ook geweldig uitzicht.. Bovenop het gebouw was zelfs een zwembad!! De twee dagen daarna hebben we rustig besteed in Melbourne, met shoppen, twee keer uiteten bij de Chinees, bezoeken van de Queen Victoria Market en de State Library of Victoria, hangen in de Alexandra Gardens, een 'echte' - iets te doorbakken - Hollandse kroket eten bij een Nederlandse tent (die ook Nederlandse producten verkoopt, zoals muisjes!) en het kijken van de film 'Australia' in de bios. Echt een aanrader overigens, een film die (tot 2 keer toe) na een verwacht einde toch weer verdergaat: met mooie beelden van de outback in het noorden van Australie!

Great Ocean Road
Op 4 januari zouden we vertrekken naar de Great Ocean Road, na eerst een energieke dienst van de Planetshakers-kerk te hebben bezocht (een protestantse kerk, voor de verandering :P). Intussen had Mark (en zijn Mitsubishi Pajero 4WD), een vriend van Inge die ook in Melbourne was voor nieuwjaar, zich bij ons gevoegd. Onderweg zijn we een paar keer uitgestapt voor mooie foto's en een korte strandwandeling. In Lorne hebben we gekampeerd en daar hebben we ook de volgende morgen op het strand gezeten :). Daarna zijn we verder over de Great Ocean Road gereden, met mooie uitzichten op de kust (prachtige kleurcombinaties: blauwe zee/lucht, gele limestone rotsen, groene vegetatie). Onderweg zijn we nog gestopt bij de Erskine Falls, die de mooiste van de staat Victoria zouden zijn. Na de prachtige natuur in Nieuw-Zeeland, viel deze waterval eigenlijk een beetje tegen.. (jaja.. we zijn verwend!) We hebben in Hordern Vale, bij Apollo Bay onze tenten opgezet en gekookt. De dag erna zijn we via Cape Otway (waar we een wandeling hebben gemaakt door een bos met enorm hoge, smalle bomen: de Tree Top Walk) en Port Campbell National Park in Port Campbell op een camping gestrand. Port Campbell National Park wordt gekenmerkt door afgekalfde rotsformaties in zee, zoals de Twelve Apostles (waarvan er nog maar 6 over zijn) en de London Bridge (waarvan een boog in 1990 was ingestort).
Onderweg hebben we ook lieve koala's gezien! Als er opeens veel auto's geparkeerd staan langs de weg is het duidelijk: er zitten koala's in de bomen :). Het was ook erg bijzonder dat we actieve (lees: etende ;)) koala's hebben gezien, aangezien ze normaalgesproken 19 uur per dag slapen!
Via mooie stranden van Bay of Martyrs en Bay of Islands (waar we een strandwandeling hebben gemaakt) aan de Great Ocean Road zijn we in Warrnambool uitgekomen. Net voor het plaatsje hebben we nog een (kaas)museum bezocht, met allerei oude werktuigen, huishoudelijke apparaten, karren etc: interessant!

Grampians National Park
Vanuit Warrnambool zijn we vertrokken naar het Grampians National Park, richting noorden. Ondanks de regenachtige weersvoorspelling, was het prachtig zonnig weer! Over het geheel van onze reis hebben we sowieso erg geluk met het weer tot nu toe :D! Aan het begin van het park zijn we Mount William een stuk met de auto opgereden en het laatste stuk gelopen. Op de top was prachtig uitzicht: aan de ene kant langgerekte bergketens en aan de kant een weids uitgestrekte vlakke vallei. Via een bosroute met 'dirt road' over Mount Difficult zijn we richting een camping gereden. Ik heb ook gereden, erg leuk! Onderweg zagen we de eerste kangaroe en een emoe (een soort bruine struisvogel). Ook op de camping liep een kangaroe, zeer bijzonder om ze van zo dichtbij te zien! 's Avonds bij het kampvuur hebben we gezellig een wijntje gedronken en de volgende dag pas om 10.30 uur opgestaan... Mark was al pannenkoeken aan het bakken voor ontbijt :)! We hebben die dag met de auto mooie plekken in het park bezocht en later op de dag weer een echte 4x4 route gereden. Iedereen mocht een stuk rijden, over zandweg afgewisseld met grote stenen, heuvels, enorme drempels of gaten: kortom, de auto schudde flink heen en weer :D! 's Avonds op de camping werden we vergezeld door een heel aantal possums. Het zijn eigenlijk heel schattig uitziende beestjes met een dikke vacht en staart, maar in Nieuw-Zeeland worden ze zeer actief uitgeroeid (dus ik heb medelijden met ze :)). De volgende morgen ontbeten we onder toeziend oog van twee Kookaburra's (grote, pluizige vogels) en hebben we gewandeld naar de Billimina rotsshelter, een overhangende rots met Aboriginalschilderingen. 's Middags, in de brandende zon .., zijn we de Pinnacle opgeklommen, door mooi rotslandschap. Het uitzicht was natuurlijk weer prachtig :D! In de namiddag zijn we richting Melbourne gaan rijden, waar we zondag weer terug wilden zijn in het hostel. In het plaatsje Ararat hebben we een zwembad opgezocht, om tenminste te kunnen douchen na 3 dagen ongewassen in de natuur te hebben rondgebracht.. Maar we zijn het gewend: we koken op gaspitjes (soms zelfs boven het kampvuur), doen onze behoeftes in 'long-drop-wc's' en slapen in tenten midden in de natuur. Maar, dat laatste aspect maakt het allemaal waard! Overal om ons heen hoor je dieren scharrelen over de bosbodem, luid communicerende (grote) vogels in de bomen en nieuwsgierige possums die wel heel dichtbij komen :).

Gistermiddag zijn we weer in Melbourne aangekomen, waar we een enorme was te doen hadden :D! Daarna zijn we naar familie van Bram gereden, waar we waren uitgenodigd om te barbecuen. Het was gezellig (en lekker!), een gezin met drie zonen, waarvan de vader nog een heel klein beetje Nederlands kan praten. Daar heb ik ook even een half uur met thuis gebeld en bijgekletst, aangezien Marco jarig was!

Vandaag gebruiken we om even alles weer op orde te krijgen en de nodige internetzaken af te werken ;). Morgen zal Bram ons verlaten.. :( hij gaat dan met een huurauto andere familie 300 km ten noorden van Melbourne opzoeken en rijdt via het binnenland naar Sydney. We blijven dan met z'n viertjes over en gaan ook richting Sydney, maar dan onderlangs via de kustroute.

Uiteraard zal te zijner tijd weer een uitgebreid verslag volgen :D! Op de fotowebsite kunnen jullie nu wel al de Australie-foto's bewonderen!

Tot snel,

Liefs,
Carmen

• 12 Januari 2009 - 08:22

Doreth:

Hey Meid!

Volgens mij gaat het helemaal goed daar, ik zie alleen maar :) en :D! Jammer dat Bram jullie weer gaat verlaten maar goed, had hij maar langer moeten boeken:P
    Ik zit nog een beetje in de scriptie stress, maar over twee weken is het weer studentenwintersporttijd! Helaas is het dan nog niet af, wat ik wel gepland had, maar goed doen we er iets langer over! Meid geniet van je reis verder. Vanavond nieuwjaarsborrel van de NSSR dus we zullen je wel even missen!

Liefs,
    Doreth

• 12 Januari 2009 - 08:24

Joke Vonk:

Hoi Carmen,

Dank voor je uitgebreide verslag! En je foto's! We hebben er van genoten. Succes met de rest van jullie reis.

Hartelijke groeten van de moeder van Bram.

• 12 Januari 2009 - 09:57

Mams:

Ha Carmen,

Weer heel mooi allemaal. Jullie boffen wel met de gastvrije familie en kennissen van Carlijn en Bram! Ook de foto's zijn prachtig. Schattig die koala-beertjes; zou je zo willen knuffelen. Ik moest lachen om die spring-op-de-rots-foto: Zo typisch Carmen!
    Jammer dat Bram nu ook al afscheid moet nemen.
    Een fijne reis verder.
    Groetjes, mama.

• 12 Januari 2009 - 09:59

Mariëtte:

Ha Carmen,

Heerlijk om je verhaal te lezen!
    Goede reis verder, groetjes vanuit een koud Nederland :-)Mariëtte

• 12 Januari 2009 - 11:44

Nellie:

Hé Carmen, weer een prachtig verhaal. In Nieuw Zeeland mooier dan Australië of kun je het niet met elkaar vergelijken? Goede reis naar Sydney.Nellie en Bert

• 14 Januari 2009 - 08:47

Sylvie:

Ha Carmen!

Paula was gisteren hier en vertelde van de nieuwe foto's.
    Ik heb ze net bekeken :)
    Echt super gaaf al die dieren in het wild en super mooi die omgeving!
    Zo kunnen we ons hier ook een beeld vormen bij je avonturen :)
    Ik ben benieuwd naar de vervolg-stories en pics!

Groetjes van de Boesj (ook van oma!),

Sylvie

• 17 Januari 2009 - 16:32

Marion:

He Carmen!

Ik heb net al je foto's bekeken. Je hebt echt talent! Je zal thuis vast niet kunnen kiezen welke je in een fotolijstje zal stoppen. Vooral die waar je omhoog springt op die rots, vond ik erg mooi. Het lijkt bijna alsof je er aan de achterkant af zou kunnen vallen. en die met de zonsondergang...echt super!
    Geniet van je mooie reis! Ben nog steeds maar een 'klein' beetje jaloers.

Kus Marion

• 22 Januari 2009 - 14:39

Paula:

He Carmen, ben net terug van vakantie, dus vandaar mijn ietwat late reactie... prachtig die koala's en kangaroes live! Erg leuk om de foto's bij je verhaal te zien. Veel plezier nog en helaas ga je wel de volgende N&N avond missen. Groetjes, Paula