Hitte in Australie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu Hitte in Australie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu

Hitte in Australie

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

25 Januari 2009 | Australië, Sydney

Hallo allemaal!

Het is intussen alweer een kleine twee weken verder, sinds ik iets van me liet weten! Het vorige bericht eindigde de dag voordat Bram vertrok.. Op 13 januari hebben we de trotse Toyota Corolla-bezitter Bram dan ook uitgezwaaid voor ons hostel, hij zou via een familiebezoek en een kort verblijf in Sydney de 18e weer terugvliegen naar Nederland. Het is toch raar om van iemand waarmee je een hele tijd hebt gereisd, voor een lange(re) tijd afscheid te nemen: en dit was al de tweede persoon tijdens onze reis..!

De kustroute
Kort daarna zijn we zelf ook vertrokken, langs allerlei aanplakbiljetten en promotiekraampjes van de Australian Open.. Achteraf toch een beetje dom van ons, deze foute planning: we verlieten Melbourne net een paar dagen voordat de Australian Open zou beginnen, zonde! Op de kustroute naar Sydney hebben we de eerste nacht in het Shallow Inlet Coastal Reserve onze tenten opgezet, praktisch naast het strand (waar we 's avonds nog een mooie zonsondergang hebben gezien).
De volgende dag zijn we naar het Wilsons Promontory National Park gereden, met veel verkeersborden langs de weg die waarschuwden voor koala's, wombats, emoes en kangaroes :). Tijdens een wandeling door het park zagen we weer nieuwe dieren: rood/blauwe en zwart/groene papegaaien. Die nacht hebben we onze tent opgezet naast een pier, na een mislukte poging om een van tevoren uitgezochte camping te vinden. De nacht werd erg onrustig: hevige windstoten. Het werd 's morgens dus al heel vroeg tijd om op te staan, de tenten bewogen heen en weer.
Nadat we ze veilig hadden ingepakt en hadden ontbeten, zijn we doorgereden naar Metung; een plaatsje waar bij het 'Metung Hotel' rond het middaguur pelikanen te zien zijn. Toen we daar aankwamen werd duidelijk waarom; elke dag worden de pelikanen daar gevoerd met verse vis.. Ondanks dat het zo minder natuurlijk is, was het wel erg leuk om de pelikanen met hun grote snavel (veel te groot in verhouding met hun kop..!) te zien. De onderkant kan zelfs NOG groter worden als ze vis gaan vangen, op de een of andere manier is het rekbaar. Foto's volgen ;). Op weg naar Lakes Entrance zagen we overigens nog vaker groepjes pelikanen, wat ons 'speciale' moment in Metung toch iets minder bijzonder maakte :).
De dag erna zijn we naar Cape Conran gereden, waar we over de East Cape een lange strandwandeling hebben gemaakt, langs wilde golven en wegwaaiend schuim (het waaide erg hard). Na terugkomst bij de auto besloten we alvast onze avondmaaltijd als verlate lunch te maken: wortelstampot met spekjes en rundersteak. We hebben de combinatie eigen gaspit + publieke barbecue gebruikt en het werd erg lekker. Een heel aparte ervaring, zo'n Hollandse wintermaaltijd te eten aan het strand in de zon :D! Na een heel kort bezoek aan het Croajingolong National Park (we dachten naar een mooi uitzichtpunt te rijden, maar na eerst een steile weg omhoog te hebben gereden, bleek dat we eerst nog 2 uur zouden moeten lopen..), hebben we onze tenten bij Yellow Pinch Dam opgezet.
De volgende morgen zijn we doorgereden naar Moon Bay, een heel mooi afgeschermd strand in de baai bij Nelson Beach. Het was volledig verlaten en we hebben er uiteraard gezwommen, in de mooi hoge golven. Na lekker te zijn opgedroogd en opgewarmd, zijn we verder gereden naar Mystery Bay voor de lunch. Onderweg hebben we bij Wallaga Lake nog een korte fotoshoot met de auto gedaan: aan weerskanten van de weg stond het blauwe water namelijk heel hoog, wat een mooi beeld gaf. Bij Pebbly Beach hebben we een (natuur)camping opgezocht, waar je letterlijk overal kangaroes zag :D!! Bijzonder om ze zo 'tam' en van dichtbij te zien. Ook waren er veel kleurrijke papegaaien, erg interessant voor gezinnen met kinderen die ze met voer naar zich toe lokten. Carlijn, Inge en ik stonden rustig foto's te maken toen er plotseling een papegaai op mijn hoofd landde: SCHRIK! Even later zat er ook eentje bij Carlijn op het hoofd, maar na even leuk foto's te hebben gemaakt was het toch wat minder grappig: hij had gepoept :D.. 's Avonds stonden op het grasveld bij onze tenten twee kangaroes te grazen en gek genoeg is zo'n bijzonder beeld al 'normaal' geworden. Toen het eenmaal donker was, zaten we echt tussen de dieren, met allerei vogelgeluiden rondom en possums die boven ons in de bomen klauterden.
's Morgens hebben we onder een stralendblauwe hemel een pannenkoekenontbijt gehad en daarna een duik in de zee genomen: heerlijk! Het waren weer mooie, best hoge golven en het blijft leuk om er tegenin te springen :D!! Met de auto gingen we op weg naar Jervis Bay, waar vaak dolfijnen gezien worden. Helaas zagen wij er geen, na even over Callala Beach te hebben gelopen (waar het strand trouwens overgaat in heel grappige, platte rotsplaten met kuiltjes: een soort enorme poffertjespan!). Via autorijden door Kangaroo Valley, hebben we de camping in Bendeela Pondage opgezocht. Daar zagen we onze eerste wombat van dichtbij, heel zielig: met weinig vacht en heel wat wondjes.. :(.
We stonden de volgende dag vroeg op, om 6.45 uur! In het plaatsje Fitzroy Falls zijn we in het National Park naar een aantal uitzichtpunten gewandeld, om o.a. watervallen te zien. Dat viel wel wat tegen: of de waterval was volledig uitgedroogd of er resteerde nog een relatief klein straaltje ;). Verder was er wel prachtig uitzicht over de vallei!! Na een heel mooie (ongeasfalteerde) weg door een berglandschap, met redelijk smalle dalen (en dus flinke afgronden), zijn we naar Wombeyan Caves gereden. Daar hebben we een self-guided tour gedaan door de Fig Tree Cave, omdat we net te laat waren voor de laatste gidstour van die dag. Fascinerende druipsteengrotten, met mooie vormen. Daarna zijn we door mooie natuur verder gereden naar de Jenolan Caves, waar ongeveer 350 druipsteengrotten zijn!! Om 20.00 uur zouden we een gecombineerde tour doen door de Lukas Cave, de Temple of Baal en de River Cave. Net voordat we de grot zouden ingaan, zagen we een zeer zeldzame rock wallaby tussen de rotsblokken zitten: onze gids vond het erg speciaal! De tour was echt indrukwekkend, erg mooie grot'kamers' en heel apart gevormde formaties. De ondergrondse rivier gaf ook een mysterieuze sfeer.. De volgende morgen hebben we zelf nog een wandeling gemaakt door de Nettle Cave (dat was mogelijk omdat we de vorige dag een tour hadden geboekt), met een enorm grote, hoge ruimte als entree, waar vleermuizen en vogels rondvlogen. Door het hoge plafond, de vele donkere gaten (meer gangen dus!) die in de wand zichtbaar waren, en de verschillend gevormde stalagtieten, kreeg het echt een mysterieuze sfeer: dat geeft een heel apart gevoel. 's Middags hebben we weer een andere grot van dichtbij gezien: de Plughole Cave. Daarvoor hadden we een 'adventure cave'-tour (speleologie) geboekt. Na eerst kort te hebben geabseild, zijn we de grot ingegaan. We moesten ons soms erg klein maken om de smalle doorgangen te passeren (de 'letterbox' waar je je plat doorheen moest laten glijden, de 'smallest window' waarbij je van tevoren niet verwacht dat je er doorheen past en de 'S-bend': een nauwe, lage bocht in de rotsen waar je op je zij doorheen moet en het einde niet ziet..) en vele kamers. Nu weet ik in elk geval zeker dat ik niet 'misschien een klein beetje last van claustrofobie' heb..;)! Heel apart is dat als je eenmaal in een kamer zit en je terugkijkt naar waar je vandaan kwam, dat vaak haast niet meer terug te vinden is..! En dan voor te stellen dat de vroegere explorers het moesten doen met kaarslicht.. Overigens is nog interessant om te weten dat ze vroeger bij elke grotingang een palmboom plantten (die valt op tussen de eigenlijke begroeiing op de rots) zodat ze van buitenaf de holen konden bepalen: slim!

De Blue Mountains
In de namiddag zijn we verder gereden richting Katoomba, waar we onderweg het Blue Mountains National Park in zijn gereden. Onze tenten hebben we bij Perry's Lookdown opgezet, Carlijn en ik hadden een mooi plekje naast een boom gevonden. De volgende morgen liep er een grote, beige fluweelachtige spin over de tent.. Inge en ik waren de spin aan het observeren, toen er opeens een vlieg rechtstreeks op de spin vloog en -naar het leek- deze begon te bijten. Toen de vlieg door een fotoflits wegvloog, leek de spin dood!! Toen pas beseften we ook dat de vele gaten in de grond naast de boom niet bij een mierennest hoorden, maar dat het spinnennesten (holletjes) zijn.. Die dag hebben we op veel verschillende plekken in de Blue Mountains uitzichtpunten bezocht, telkens uitkijkend over een groene vallei, met hoge, steile rotswanden als omranding. Ook de Three Sisters hebben we gezien: drie rotsblokken die naast elkaar staan (en volgens een legende drie zussen voorstellen die door een medicijnman zijn versteend om hen te beschermen tegen opdringerige mannen, maar het lukte hem niet meer om hen weer terug te transformeren..). De Three Sisters zijn over het algemeen HET plaatje dat wordt afgebeeld als de Blue Mountains worden gepromoot. 's Avonds vonden we op de Euroka Clearing camping (midden in het park) een mooi plekje voor onze tent. We wilden deze net gaan opzetten, toen de buren ons kwamen waarschuwen: op die plek zouden wel eens dodelijke spinnen in de grond kunnen leven, die mensen aanvallen. Ze hadden namelijk een aantal holletjes in de grond gezien, met een specifieke 'rand' ernaast: typerend voor een bepaald soort dodelijke spin! Nadat we een andere plek op de camping grondig hadden geinspecteerd op gaten, konden we de tenten alsnog opzetten. Maar zo kwam de eigenschap van Australie, 'het land met de meeste giftige/dodelijke dieren', wel erg dichtbij..!

Sydney
De volgende dag gingen we, na een mooi uitzichtpunt en een rotsshelter met allerlei afdrukken van Aboriginalhanden (Red Hands Cave) te hebben bezocht, op weg naar Sydney! De grote stad van Australie! Na een dik uur rijden, zijn we afgeslagen naar het Olympisch Park :D. Daar hebben we even rondgereden over het terrein: erg groot, mooi onderhouden en veel stadia en boulevards. Het grote ANZ stadium (jullie natuurlijk bekend van de openings- en sluitingsceremonie en de atletiekwedstrijden :)) hebben we op de foto gezet. Daarna zijn we nog op de atletiekbaan van het Athletic Centre, de trainingsbaan, geweest (helaas mocht ik mezelf er niet even op uitleven..) en hebben we gezwommen in het Olympisch bad. Daar was het echt enorm druk, want het was verstikkend warm in Sydney. In de wijk Glebe hebben we vervolgens een hostel gevonden. Na het avondeten zijn we de stad ingereden, om Sydney by night te zien. Onder de Harbour Bridge hebben we de auto geparkeerd, met mooi uitzicht op het verlichte Opera House, waar we langs de kade hebben gewandeld.
De dag erna gingen we het centrum in en zijn we de Sydney Skytower opgegaan, met erg mooi uitzicht over de stad en het water eromheen. Na een tijdje geshopt te hebben in de binnenstad, zijn we naar de Royal Botanic Gardens gereden: mooi uitzicht over de Harbour Bridge en het Opera House samen (even poseren voor de foto :D!). In de wijk Kings Cross hebben we een eettentje opgezocht: Carlijn had ons mee uiteten genomen ter gelegenheid van haar afscheid de volgende dag. Na het eten (en de McFlurry) zijn we naar het SCG Cricketstadion gereden, waar een belangrijke cricketwedstrijd tussen Australie en Zuid-Afrika bezig was (al sinds 14.15 uur..). Er vlogen echt heel grote vleermuizen door de lichtstralen! Na vergeefse pogingen om gratis binnen te kunnen komen (kaartjes waren $86,-), heb ik met Carlijn door de spijlen van een toegangshek wat glimpsen van de spelers (en de scheidsrechter met zijn witte hoedje) opgevangen. Omdat we toch niet binnen konden komen, zijn we teruggereden naar Glebe en hebben we daar op de tv van een cafe de laatste punten gezien: Zuid-Afrika won! Bij het water hebben we nog op een bankje gezeten, met mooi uitzicht op de skyline aan de overkant van de Anzac Bridge.

Gistermorgen moesten we dus weer van iemand afscheid nemen..: Carlijn nam het vliegtuig naar Brisbane, waar ze eerst familie gaat opzoeken, alvorens ze de 30e weer vertrekt naar Zuid-Afrika. Na een afscheidsknuffel en gezwaai, zijn we nu met z'n 3 over! We zijn doorgereden naar de Paddington Market, maar het was eigenlijk veel te warm om buiten te zijn (37 graden..). Na even te shoppen, heb ik de St. Andrew's Cathedral bezocht en daarna zijn we gaan zwemmen: heerlijk even afkoelen door baantjes te zwemmen. 's Avonds deed het weer dat ook: het begon te waaien en de temperatuur zakte tot een draaglijk punt. Vanmorgen was het dan ook aangenamer opstaan. We zijn vandaag over de Harbour Bridge naar de overkant gelopen en hebben daarna een ferrytocht over het water gedaan. Vanavond hebben we een gratis barbecue in het hostel waar we nu verblijven :D. Morgen is het Australia Day, daarom blijven we iets langer in de stad: een soort Australische Koninginnedag willen we wel meemaken natuurlijk, met vuurwerk 's avonds! Dinsdag vertrekken we weer richting noorden, de oostkust omhoog!

Vanaf nu zullen we moeten wennen aan het zomerse weer, het blijft waarschijnlijk warm. Dat komt goed uit, we komen namelijk langs veel mooie stranden :D! Ik zal proberen snel de foto's online te zetten, zodat jullie ook kunnen meegenieten!

Tot snel!

Liefs,
Carmen

• 25 Januari 2009 - 06:47

Léon & Yvon:

Ha Carmen!
    Weer een heel verhaal, leuk om te lezen! Ben benieuwd naar de foto's.. En brr.. wat eng die spinnen :-o
    Veel groetjes vanuit Egypte!

• 25 Januari 2009 - 09:09

Mariëtte:

Hi Carmen,

Wat weer een verhaal, geweldig, geniet van de koniginnedag!!!!
    Ik ben bezig met mijn koffer! :-)

Liefs, groetjes
    Mariëtte

• 25 Januari 2009 - 09:23

Chris:

Hey hallo!

Nou, als ik je verhaal zo lees heb je het erg naar je zin, en dat is natuurlijk mooi :) Ben wel erg benieuwd naar de foto's. (je hebt wel je haren gewassen, toch? :p ). Good, geniet maar weer lekker verder in de zon. Groetjes vanuit een koud en somber Gronsveld!

• 25 Januari 2009 - 09:34

Lejunke:

haha, een pannenkoekenontbijt, haha, hoeveel heb je er gegeten? ;)

• 25 Januari 2009 - 15:21

Ilse:

wat zal ik zeggen/schrijven?? ik weet het al: :D

• 26 Januari 2009 - 10:49

Janneke:

He!

Hier vriest het nog steeds! Maar gelukkig poepen er geen papegaaien op mn kop!
    ;-)
    Ik ben benieuwd naar de foto's!

Groetjes!

• 26 Januari 2009 - 14:59

Jeanine:

Ha Carmen

• 26 Januari 2009 - 15:02

Jeanine:

Ha Carmen
    Als ik vogel was wist ik het ook wel!! Geweldig verhaal geniet maar !!
    groetjes uit Melick

• 27 Januari 2009 - 21:14

Theo:

Hallo Carmen,

Wat leuk om zoveel mee te maken. En ook moedig! Ik weet niet of je mij door die S-bend had gekregen...

Groetjes, Theo

• 07 Februari 2009 - 17:06

Margriet:

Hoi Carmen,

Ik heb weer geweldig genoten van je verhaal, net alsof men bij het lezen, zelf ook een beetje in Australie is. Heerlijk dat jullie zo genieten, ga zo door. Veel plezier verder met jullie drietjes en ik wacht volsdpanning op het volgende verlag.
    Groetjes.

• 08 Februari 2009 - 14:31

Janneke:

He carmen

Wat een leuke avonturen alleen die spinnen daar zou ik het niet op hebben.Geniet er lekker van.

groetjes janneke

• 09 Februari 2009 - 10:55

Carlijn:

Heeeeeeeeeeeeey Carmen,

Het klinkt weer allemaal echt geweldig daar!!
    Bij mijn familie was het echt super en nu ben k alweer helemaal ingeburgerd in mijn nieuwe huisje en op de puk.
    K denk aan jullie!! Geniet er lekker van!!!

X Carlijn

p.s.:Denk je aan de buikspieren? ;-)hihi

• 11 Februari 2009 - 09:49

Paula:

Ha Carmen, eindelijk tijd gevonden om je bericht te lezen. Ik wist niet dat er daar ook pelikanen zitten.. apart! Je moeder had al verteld over de 'letterbox', eng! Lijkt me verschrikkelijk die bosbranden als je met eigen ogen hebt gezien hoe mooi het land is. Hopelijk heeft het geen invloed op jullie reis! Veel plezier nog en pas op voor die spinnen!

• 11 Februari 2009 - 10:22

Louisa:

He Carmen,
    Sjonge jonge niet naar de AO als je daar bent!!! Die fout zou ik van mijn leven niet maken... ;-) X
    ps: ik mail je wel binnenkort...