1: The East Coast: de eerste helft - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu 1: The East Coast: de eerste helft - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Carmen Caspers - WaarBenJij.nu

1: The East Coast: de eerste helft

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

14 Februari 2009 | Australië, Brisbane

Na al het dramatische nieuws vanuit Australie dat uiteraard ook de kranten van Nederland haalt, wil ik jullie graag even geruststellen: we reizen nog vrolijk rond! We zitten eigenlijk precies tussen de twee rampgebieden in: ik ben nu namelijk in Brisbane, ongeveer op de helft van de oostkust. In de kranten hier (en ook op de radio) krijgen we natuurlijk ook alles mee en het zijn de meest verschrikkelijke en hartverscheurende verhalen.. Het is echt heel erg wat de mensen, maar ook de natuur en haar dieren nu overkomt. Gelukkig zijn de 'kenners' positief: "het zal snel weer groen worden in de getroffen gebieden en men zal snel weer vogels horen fluiten". De bosbranden zijn nu eigenlijk meer in het nieuws dan de overstromingen, hoewel ook daar mensen in nood zijn (en in gevaar door de krokodillen en slangen die overal verspreid zijn).

Eigenlijk moet ik nog even terugkomen op de eerste zin van dit bericht: we verkennen weliswaar nog vrolijk het land, maarrrr.. de laatste paar dagen REGENT het! En hard.. Ik zal echter bij het begin beginnen (de foto's staan ook al online, op http://picasaweb.google.com/metwomay):

Australia Day in Sydney
26 januari: Australia Day! Na een lekker relaxte ochtend, hebben we om half 2 de bus naar de stad genomen. In 'onze' wijk, Glebe, was er niet veel te doen; de mensenmassa was in het centrum te vinden! Bij de haven hadden twee Aboriginals, die ook als 'typische Aboriginal' uitgedost waren, een muziekoptreden. Het was een soort housemuziek met o.a. een didgeridoo :). Via de Royal Botanic Gardens zijn we naar de buitenhaven gelopen, waar om 15.00 uur de Tall Ships Race zou beginnen, met drie klassieke grote zeilboten die richting de Harbour Bridge voeren. Het was eigenlijk geen race te noemen ;), ze gleden erg rustig door het water, maar wel mooi om te zien. Daarna hebben we een kijkje genomen bij het NRMA (de Australische ANWB) Motorfest: allerlei klassieke auto's stonden tentoongesteld op twee grote straten in het centrum. Van Ford Mustangs, een oude ziekenwagen, mini's, Rolls Royce tot andere chique automerken tot schattige autootjes met idem caravan, en nog veel meer. Ik heb er veel te veel foto's gemaakt :). In Chinatown hebben we 's avonds gegeten, om daarna weer naar Darling Harbour te gaan voor de groots opgezette avondactiviteit: allerlei optredens, lichtshows en uiteindelijk prachtig vuurwerk! Helaas was het al halverwege de middag gaan regenen en het ging die avond miezerig door.. Nadat we doorweekt bij het hostel aankwamen, hebben we lekker warme chocomel klaargemaakt :).

Op naar het noorden!
De volgende ochtend zijn we in de regen Sydney uitgereden, richting Ku-Ring-Gai-Chase National Park. Onderweg hebben we nog even rondgeneusd in de Macquarie mall en daar een koelbox voor in de auto gekocht :). In het National Park (met mooie uitzichten) begonnen de startproblemen met de auto, die op een gegeven moment zelfs niet meer wilde starten. Het werd dus telkens bewust parkeren op een heuveltje ;). Via Lake Macquarie, het grootste zoutwatermeer in Australie, waar we een tijdje op een bankje een enge spin hebben geobserveerd en gefotografeerd toen hij een vlieg in zijn web ging bewerken.., zijn we doorgereden naar het Watagan National Park, waar we op een natuurcamping onze tent opzetten. De dag erna zijn we naar Newcastle gereden, met mooi weer! Na het zoeken van een autogarage, zijn we naar de (enige) camping gereden: aan het strand! Onze tent hebben we 20m van het strand af opgezet! Het was erg heet geworden, dus we hebben meteen een duik in zee genomen. Het water was redelijk warm en met leuke hoge golven! Later op de middag ook nog wat baantjes getrokken in het buitenzwembad :). De volgende morgen hebben we een ochtendduik genomen in zee: lekker! Omdat er wat kleine kwalletjes in het water rondzweefden, zijn we er niet heel lang ingebleven. 's Middags hebben we in de stad rondgewandeld. Na het avondeten was het televisietijd: de Australian Open halve finale tussen Roger Federer en Andy Roddick moest natuurlijk bekeken worden :D. We hadden op de radio al gehoord dat het in Melbourne overdag 43 graden is.., maar aan de zweetdruppels die van Roddicks petje vielen was het blijkbaar ook 's avonds nog erg heet!

De volgende morgen hadden we 2 uur surfles, op het strand achter onze tent! Het was erg leuk en het is me zelfs gelukt om een aantal keer staand met de golven mee te glijden :D! Natuurlijk is het ook nog veel geklungel: toch de foute (niet voldoende sterke) golf gepakt, net wat te scheef op het surfboard liggen, te snel al willen opstaan, te ver naar achteren op het board gaan staan, .. ;). Maar dit gaan we zeker nog vaker doen! 's Middags zijn we weer even naar stad geweest en o.a. de Queen Warf Tower (130m) opgeklommen en de auto weer opgehaald van de garage: hij rijdt weer als nieuw! 's Avonds was het weer tennistijd.. en dat werd een behoorlijk lange avond!! Maar liefst 5 uur en 14 minuten duurde de wedstrijd tussen Rafael Nadal en Fernando Verdasco: de langste in de geschiedenis van de Australian Open. Helaas won Nadal toch, terwijl Verdasco het duidelijk verdiend had!

We zijn een aantal dagen op de camping in Newcastle gebleven, omdat dit handiger uitkwam voor Mark: die zou al heel vroeg op 2 februari het vliegtuig nemen naar Nieuw-Zeeland, voor een vakantie met o.a. zijn ouders. Tijdens de Australian Open-wedstrijden zat ik aan de buis gekluisterd, het was erg spannend (met uitzondering van de damesfinale). Helaas helaas, lukte het Federer niet om de titel te winnen.. Ook hadden we voor 1,5 dag een surfboard gehuurd en 's morgens en 's middags wat pogingen gewaagd. Helaas waren het geen geschikte golven voor ons, maar waarschijnlijk lag het ook aan het surfboard: een stuk kleiner, smaller en lichter dan ons beginnersboard van de les ;). Het was wel flink sporten om ver genoeg in zee te komen: de golven waren erg sterk en kwamen dicht achter elkaar.

Zondagavond 1 februari ging Mark met de trein naar Sydney. Tijdens de 6 weken die hij in Nieuw-Zeeland doorbrengt, mogen wij zolang zijn auto lenen :D! Die hadden we 's middags dan ook mooi opgeruimd en al meteen ingericht' :D.

2 februari zijn we na 5 dagen relaxed op de camping in Newcastle te zijn gebleven, doorgereisd naar het Myall Lakes National Park, via een erg mooie weg en omgeving! Op weg naar de camping hebben we twee dingo's gezien :), het lijken net gewone honden (je mag ze echter nooit aanhalen), en 's avonds op de camping zagen we wilde kalkoenen rondlopen! De volgende morgen werd erg bijzonder: op verschillende plaatsen hebben we dolfijnen gezien! Op een strand waren ze zo dichtbij, dat Inge de zee is ingestormd om met ze te zwemmen :). Ikzelf heb 3/4 strand afgerend (!) om ze bij te blijven en alles goed te kunnen zien. Er waren jonkies bij en ook maakten ze mooie sprongen door de golven. Helaas is het haast onmogelijk om van deze korte momentopnames vast te leggen, maar de dolfijnen staan er wel op! Ook hebben we geluncht op een heel mooi, volledig verlaten strand: prachtige kleur blauw zeewater en mooie rotsen. In Crowdy Bay National Park hebben we onze tent opgezet, op een camping waar de kangaroes weer als huisdieren tussen de tenten graasden :). Toevallig kwamen we daar hetzelfde gezin tegen dat ons in de Blue Mountains waarschuwde tegen de levensgevaarlijke spin. Inmiddels hebben we research gedaan en het blijkt de 'giftigste spin van de planeet' te zijn!

De dag erna begon met regen.., maar we lieten ons niet weerhouden om toch de zee in te gaan en te surfen :). De zee was echter net iets te wild, waardoor het ons niet lukte om de echte surfhouding aan te nemen.. 's Middags hebben we in Port Macquarie het Koala Hospital bezocht, helemaal gerund door vrijwilligers! Ze doen echt fantastisch werk daar, want er komen echt heel zielige gevallen binnen (bijvoorbeeld door een auto-ongeluk, bosbrand of ziekte). Ik kreeg tranen in mijn ogen bij het lezen van de verschillende levensverhalen, erg indrukwekkend.. Om 15.00 uur begon de voedertijd, dus dat hebben we ook meegemaakt: met een pipetje krijgen ze melkachtig krachtvoer toegediend. Via een mooie lookout in Nambucca Heads zijn we daarna doorgereden naar Coffs Harbour.

's Avonds hebben we bij de Thai een afhaalmaaltijd gehaald en tijdens het opeten ervan op het dakterras van het hostel, werden we uitgenodigd om ons bij een groepje verderop het balkon te voegen. Het werd een gezellige avond, met twee Zweden, een Fransman, een Schotse, een Canadese, iemand uit Bangladesh, een Nieuw-Zeelander en wij. En we dronken 'gaun': wijn in kartonnen verpakking waarop vermeld staat dat er melk, ei en vis in verwerkt is. Na wat 'gewone' wijnflessen te hebben bekeken, lijkt het erop dat in Australie de wijn van heel andere, typische ingredienten wordt gemaakt ;). Maar het smaakt verder prima! De dag erna hebben we wat rondgelopen door winkeltjes in Coffs Harbour en 's avonds werd door het hostel een barbecue in het park georganiseerd. De 'afterparty' was wederom op het balkon en het werd erg laat (en gezellig!).

Omdat we normaalgesproken redelijk op tijd naar bed gaan, waren we de volgende dag wel wat moe, dus hebben we het rustig aan gedaan :). Via de Clog Barn (een klompenmaker, volledig in Hollandse stijl, inclusief Nederlandse produchten zoals hagelslag!! natuurlijk hebben we een zakje gekocht) zijn we naar het Dorrigo National Park gereden en hebben we op de camping Platypus Flat onze tent opgezet, op een zeer mooie plek aan de rivier. Ondanks de naam van de camping hebben we geen platypussen gezien, maar gelukkig hebben we verderop in het noorden nog kans om ze te zien!

De dag erna zijn we via een prachtige omgeving (Cascade National Park en Bindarri National Park) weer terug richting de kust gereden, naar Coffs Harbour. Die avond hebben we gekampeerd in Corindi Beach, op een camping aan een werkelijk prachtig strand. 's Morgens hebben we ontbeten op een bankje met uitzicht op het strand (zie de foto waar het bankje met twee oranje kommetjes te zien is) en de zee, waar dolfijnen te zien waren. We hebben die dag ook lekker rustig aan gedaan en ook nog lang gepraat met een 'Nederlands' echtpaar dat al in 1965 naar Australie is geemigreerd. 's Avonds hebben we een camping in het Yuraygir National Park opgezocht.

's Morgensvroeg was het prachtig ontbijten, met de felle zon schijnend op de zee. We hebben toen ook maar onze vliegtickets verzet, aangezien we de oorspronkelijke planning niet meer gaan halen.. Voorlopig heb ik de datum voor de terugreis op 23 april gezet, jullie moeten me dus nog iets langer missen! Via weer mooie landschappen onderweg, zijn we die dag doorgereden naar Byron Bay.

• 14 Februari 2009 - 08:05

Lejunke:

Ah wat fijn om te horen dat jullie veilig zijn, ondanks alle slechte berichten op de radio en tv. Ik ga nu snel de foto's bekijken die jullie gemaakt hebben.
    Heel veel plezier en tot in april / mei.

• 14 Februari 2009 - 08:15

Lilian En Loek:

Ha avonturier

We volgen je al een poosje en ik moet je vooral complimenteren met de foto's..GEWELDIG. Niet alleen om de natuur maar vooral om de wijze waarop je ze maakt. Heel professioneel!!!
    Wat kun je trouwens geweldige reisverslagen maken, dat moet ik boekvorm straks!!
    Ik ben wel stiekem een beetje blij dat wij niet zo'n avonturiers hebben...als ik die laatste berichten hoor..maar we hebben alle vertrouwen in jullie gezond verstand en wensen jullie nog een geweldig vervolg van jullie avontuur toe. We kijken uit naar het volgende verslag. Heel veel groetjes van Loek en Lilian.

• 14 Februari 2009 - 10:58

Thuis:

Ha Carmen,

Goed dat je eindelijk op deze site laat weten dat alles met jullie oké is. Veel mensen vragen waar je zit en of je met de rampen daar te maken hebt gehad. In de nieuwsberichten over Australië hoor je alleen maar extremen: Hitte, droogte, overstromingen, bosbranden. Maar het gaat goed met jullie en jullie vervelen je nog niet!! Ik zie dat jullie de terugreis zo eventjes verschoven hebben van 7 maart naar 23 april (?!). Dat zegt genoeg, maar ik hoop dat je toch van plan bent nog weleens naar huis te komen... en niet daar ergens blijft plakken... ;)(Dat had ik al eens eerder geschreven).
    Wij wensen jullie nog een hele fijne tijd daaronder (iets minder spannend mag ook). Blijf wel goed de nieuwsberichten volgen.
    Heel veel groetjes, mams, paps, Marco en Carolien.

• 14 Februari 2009 - 15:25

Janneke:

Hee!

Fijn om te horen dat jullie in het veilige gebied zitten! Heel erg allemaal wat er aan de hand is!
    De foto's zijn echt heel mooi! Wat een uitzichten en leuke dieren!!

Heel veel groetjes uit Roggel van ons allemaal!

• 17 Februari 2009 - 18:04

Arno En Mariet:

Het zal je toch maar gebeuren, in de middle og nowhere speelt de auto jullie parten. verder is het leuk te lezen over je avonturen en de mooie natuur. Nog veel plezier en geniet er maar van.